torsdag, maj 31, 2012

Blomsterpyssla med syrener


Maj månad är en riktig syren månad, överallt hänger klasarna från buskarna och doften är ljuvligt.
Jag tänkte idag bjuda er på lite blomsterpyssel, med syrener så klart.
Här nedan ska jag steg för steg förklara hur man gör detta arrangemang;

1.Låt en bit grön oasis suga till sig vatten(en bit som är ungefär 5/6 cm hög räcker för dess krukor).
2.Skär med en kniv de raka kanterna från oasisen och kolla om den passar i krukan, oasisen ska inte sitta trångt i krukan för vi ska också lägga mossan runt oasisen.
3. Lägg mossan runt hela oasis biten och bind fast mossan med grön spoltråd(detta har jag gjord för
att behålla fuktigheten i oasisen.
4. Lägg den med mossklädda oasisbiten i krukan, oasisen ska inte sticka upp från blomkrukskanten men ska vara ungefär 3 cm under blomkrukskanten.


5. Ta ett tjock blomstertråd(jag tog en som var 1,5mm) och stick tråden underifrån genom hålet i krukan och ut igen genom oasisen.
6. På den sidan där blomstertråden sticker ut från oasisen böjer du med en tång en krok i tråden och i den kroken lägger den en liten bit blomsterpinne(alternativ en liten stadig bit gren). Den här pinnen ser till att man inte drar sönder oasisen när man drar åt blomstertråden.


7. Den andra sidan av blomstertråden klipper man av med en avbytartång(ungefär 10 cm från krukan). Den här 10 cm blomstertråden som sticker ut från krukan klär man med brunt flowertape(detta är något tejp som klibbar ihop när den värms av dina händer). Ta en bit tejp och lägg början av tejpen runt blomstertråden och gnugga lite med fingrarna på tejpen så att den fäster på tråden. Försätt med att vira tejpen runt hela blomstertråden och ser till att tejpen sitter ordentligt fast(stryk med dina varma fingrarna runt blomstertråden så att tejpen klibbar fast).
8. Nu drar du åt den här tejpade blomstertråden ordentligt(se till att den lilla pinnen sitter fortfarande i kroken) och stick blomstertråden i en gammal gardinring. Blomstertråden böjer du sedan med en tång ner i blomkrukshålen igen.


9. Nu är det lättast att ställa krukan med underkanten ner i en liten burk eller vas så att den inte rullar iväg när du jobbar med den. Passa samtidigt på att hälla lite mer vatten på den oasisen.
10. Du behöver till detta arrangemang ungefär 6 blomsterklasar och sedan behöver du några kvistar med bara syrenblad. Vi börjar med kvistar med blad, ta hela tiden två bladpar och ge kvisten en liten nytt snittyta med en vass kniv. Dessa blad sticker du jämt fördelat i oasisen.
11. Till sist sticker du blommorna i oasisen, igen jämnt fördelat med en fin liten större syrenklase i mitten. Eventuellt kan du sticka till några blad om det skulle fattas grönt.
TIPS: Det kan kännas lite svårt att komma igenom mossan med de blomster/bladkvistarna gör då följande sak;
Stick spetsen av en kniv en liten bit i oasisen precis innan du sticker ner en kvist och på så sätt blir det lättare att sticka ner kvistarna i oasisen, man förborrar liksom.

Nu kan du hänga ditt arrangemang någonstans men kom ihåg att vattna den regelbunden.
Hållbarast blir arrangemanget om den får hänga ute, antingen lite skuggigt eller under ett tak där solen inte direkt gasar på arrangemanget.
För de som har lust att testa detta finns all material att köpa i min webbutik, klicka här. Under kategori blomstertillbehör hittar du tråd och oasis och de söta gamla krukor hittar du under kategori krukor/vaser. Jag bjuder på frakten!! (detta gäller inom Sverige)
Skulle du vilja beställa hela paketet med kruka, oasis, tråd, blomstertejp, gardin ringen och allt kan du maila mig(idemakeriet@telia.com), skriv i så fall syrenpaket då återkommer jag till dig.

Sköt om er.
Kram Gerda

De meimaand is echt een seringen maand, overal zie je struiken met van die heerlijke geurende seringbloemen.
Vandaag laat ik jullie een bloemenarrangement zien en natuurlijk gebruikte ik hierbij seringen.
Graag zou ik ook jullie de beschrijving van hoe je dit arrangement maakt willen geven maar dat wordt mij iets te veel werk, ik hoop dat jullie aan de hand van de foto´s een beetje snappen hoe je het moet maken.
Vergeet niet om het arrangement regelmatig water te geven.
Ik heb het potje met de seringen erin even voor de foto binnen gehangen maar helaas moet ik hem straks buiten hangen, ik ben namelijk zeer allergisch voor de geur van de seringen.
Ik krijg vreselijke migraine aanvallen van bloemen die sterk ruiken dus ik laat het wel om ze binnen neer te zetten.
Maar goed buiten is zo´n arrangement wel houdbaarder. Geef hem in dat geval een plaatsje in de schaduw of onder een dak buiten bereik van de varme stralen van de zon.


Liefs Gerda


22 kommentarer:

  1. Wat een leuk idee .
    ik ga het zeker uit proberen hoop dat het lukt
    fijne dag groetjes Hannie

    SvaraRadera
  2. Dat heb je mooi in elkaar gezet zeg!! En je beschrijving is goed te volgen hoor.Die seringen zijn echt prachtig..jammer dat zo'n bloem je hoofdpijn verzorgd..dan maar buiten hangen waar hij zeker tot z'n recht komt!!
    Lieve groetjes, Elly

    SvaraRadera
  3. Wat een leuke oplossing zo. Weer eens wat anders dan in een vaasje. Ik moet er ook niet aan denken seringen in huis te zetten ik zou de ramen er uit niezen (hooikoorts).
    Groetjes Marguerite

    SvaraRadera
  4. Dat ziet er heel leuk uit.
    Wat jij hebt met de geur van seringen heb ik jaren gehad met de geur van hyacinten. Vorig jaar had ik er ineens geen last meer van.
    Ik heb het ook met de geur van lely's .... vreselijk.

    SvaraRadera
  5. Wat een leuk idee zeg, en ik vind ze juist heerlijk ruiken. Maar ik heb dan ook nergens last van. De buren hebben een witte in de tuin staan en telkens als ik er langs loop stop ik mijn neus erin en snuif die heerlijke geur op.
    Over je vorige berichtje nog even wat een onwijs leuk idee dat stofblik met je briefjes echt heel erg origineel hoor. Een fijne dag.

    groetjes Petra.

    SvaraRadera
  6. Sååå himla fint! Jag älskar syrener och plockar in stora fång och ställer överallt...det doftar banne mig så jag snart få gå ut, fniss...Meeen, du som kan det här med blomster...varför slokar dom nästan direkt?...det spelar ingen roll hur jag gör, snyft!

    Sköt om dig hjärtat!
    Puss & kram!

    SvaraRadera
  7. Åhh så vackert Gerda...jag älskar också syrener...doften och färgen:)

    Trevlig helg...KRAM Helena

    SvaraRadera
  8. Hallå!
    Så fint det blev... finfin idé!
    Schabloner ja, vet du var man kan få tag i fina
    sådana??? Du vet, jag brukar ju annars oftast texta
    med pensel... men det skulle vara skönt att slippa det
    i bland, det tar sån tid!!! Var inne på pysselaffären i går
    och frågade efter det, men det fanns inga fina.
    De jag har kommer från Panduro...
    Visst ställer Pip upp på att bli hållen, men inte utan protester.....
    Det går faktiskt bra att klappa hönan också, hon är sidenlen.
    De vänjer sig väl mer och mer, vet inte riktigt hur tama höns
    kan bli. Vi får se...
    Stor kraaam
    Sofia

    SvaraRadera
  9. Halloj!
    Såg din fin fina ide nyss på fb hos Blomsterverkstaden
    och skrev en lååång kommentar där! men vad gör jag då här,
    jo jag såg även ett kort på dig :O) roligt att även ha sett
    ett ansikte på bloggerskan hihi. Riktigt duktig är du med
    att arangera blommor med så enkkla medel.
    Ha det gott Kram Arja

    SvaraRadera
  10. Such a beautiful idea! Tank you for sharing!!!! Nave a nice day.

    SvaraRadera
  11. jättevackert ....dina ideer är hur bra som helst
    Kul att du vill vara med i min utlottning

    Kram Rosa

    SvaraRadera
  12. Dit is weer zo,n helemaal te leuk idee Gerda....zo gezellig bij elkaar aan je (stoel)hanger elke dag laat je ons genieten van je mooie plaatjes en ideetjes....dankjewel hoor meis..
    Jammer dat je niet tegen de geur van bloemen kan.....migraine is vreselijk dus hou ze maar buiten de deur..

    gezellige avond.....hier hoost het..
    liefs Fia

    SvaraRadera
  13. Hei!
    Noe så vakkert:) du er bare så utrolig flink:)
    Likte det kjempe godt:)
    Herlige bilder
    Tusen takk for alltid koselige kommentarer, alltid koselig å høre fra deg
    Ha en strålende Fredag

    Klem Merete

    SvaraRadera
  14. Du har så mycket härliga idéer, så fint det blev! Och jag gissar att det doftar underbart... Hoppas du får en fin helg! Kram Petra

    SvaraRadera
  15. Your creation are very lovely!!! I'm going to be your follower,please visit my blog http://titti-sperimentiamo.blogspot.it/

    SvaraRadera
  16. Tack hjärtat!
    Mycket av det visste jag, men inte sockret...eller har ett svagt minne av att min mamma gjorde så nu när du sa det!
    Såå, nu ska jag ut å knycka och göra ett nytt försök *ler*
    Sötis, jag är fortfarande så larvigt lycklig över mina Gerda-grejer...du är som ingen annan vet du!

    Ha nu en fin helg bästaste DU!
    Puss & kram!

    SvaraRadera
  17. WAT KAN IK TOCH GENIETEN VAN JE BLOG!!

    ZO MOOI DIE FOTO'S ELKE KEER.

    SUPER TOP!!


    FIJNE DAG EN BEDANKT VOOR AL JE BERICHTJES OP MIJN BLOG GERDA,

    MIRANDA

    SvaraRadera
  18. De plaatjes spreken voor zich; opnieuw een erg leuk idee!

    Fijn weekend. Lieve groet, Miranda

    SvaraRadera
  19. Hej igen,
    Jag ska bara berätta att jag gjort både betong och arrangemangen med rosorna.
    vilken trevlig blogg du har, jag har lagt till dig i min lista. Du har så många trevliga ideér.
    Ha det gott!
    Agneta

    SvaraRadera
  20. Men åh så tjusigt! Så duktig du är och vilken bra beskrivning!
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  21. Du er så flink og du lagar så fine ting!

    Eg får ikkje gjort anna enn bryllupsting for tida, for me skal gifta oss om 3 veker (faktisk MINDRE enn tre veker!!) og mitt hovud jobbar med blomar og pynt akkurat no. Eg er redd dei vakre og velduftande syrinane er ferdig blomstra til då, men håpar at peonane er klare!

    Har også fått friska opp min mamma sine 45 år gamle brudesko, du kan sjå dei på bloggen min :) Eg gler meg veldig til å gå med dei!!

    Ha ei god veke! :)

    SvaraRadera