söndag, april 29, 2012

162 år med rynkor


Här om dagen läste jag en intressant ämne som handlade om att vårda gamla böcker.
Experten som skrev artikeln pratade framför allt om böcker som var klädda i läderband.
Han menade på att man skulle smörja in lädret i lädervax minst två gånger om året, detta för att bibehålla elasticiteten av lädret så att lädret inte skulle spricka.
Ja du, mina gamla biblar som jag har här hemma har inte fått en sånt bra bostad när det gäller detta.
Inte smörjer jag in mina böcker, lädret får spricka hur mycket den vill, jag älskar den sliten looken.
Min äldsta bibel som jag har är från 1850, tänk redan 162 år gammal.
Undrar hur vi skulle se ut när vi kunna nå en sån ålder. Jag kan nog säga att jag är mer mån om min hud än huden av mina biblar. :)))

Notis boken som står framför de gamla biblar gjorde jag av några enkla spiralböcker, med lite fina "kläder" på blev de betydligare roligare att se på.
Ni får ha en fortsätt skön helg allihopa, det fina vädret är på gång, jippi!
Kram Gerda



Laatst las ik een intressant artikel dat ging over het verzorgen van oude boeken.
De expert die het artikel had geschreven had het vooral over boeken met een lerenband.
Hij had het er over dat je zulke boeken teminste twee keer per jaar in moest smeren met leervet.
Dit om de elastischiteit van het leer te behouden en zodat het leer niet zou gaan barsten van de droogte.
Ik kan je vertellen dat mijn oude bijbels hier thuis niet zo´n lux behandeling krijgen, hier staan ze droog te zijn.
Ik smeer ze niet in en laat het leer mooi barsten, ik hou van die versleten look.
Mijn oudste bijbel die ik hier thuis heb is van 1850, ja hela 162 jaartjes oud.
Ik vraag me af hoe wij er uit zouden zien als wij zo´n leeftijd konden bereiken. Ik kan wel zeggen dat ik meer doe aan de huid van mijzelf dan aan de huid van mijn bijbels. :))))


Dat notitieboekje wat voor die oude bijbels staat heb ik gemaakt van gewone kant en klare spiraalboekjes, met een klein beetje mooiere "kleren" aan tonen ze toch een stuk leuker.
Geniet nog even van de rest van de vrije daagjes,  het goede weer is besteld en is in aantocht, jippie!
Liefs Gerda



21 kommentarer:

  1. Godmorgon Gerda!
    Ja, jag håller med Dig. Har en gammal ljusbrun bibel som är från 1887. Den heter Bibelen, 18 år senare, jag har en från 1905 också heter den som den gör idag Bibeln! Den första är sliten, tummad och använd! Den är vackrast!
    Ha en skön söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. LOVE your old Bibles, Gerda! I have a Bible from 1896 that had already completely fallen apart, but I used to pages on the walls in my living room.

    Blessings,
    Angie @ Knick of Time

    SvaraRadera
  3. Läderböcker är en höjdare ! Så fina & sköna med sin patina. Jättefin bild ! ;)
    Nä, jag sköter inte om mina böcker heller !
    Ha en härlif forsatt skön haleg !
    Kram Anki

    SvaraRadera
  4. Så fina! Just det gamla vill man ju ha...talar liksom till en...Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  5. Prachtig, je notitieboekje, mooie oude foto erop. En wij houden wel van barsten, alleen niet in ons eigen gezicht ;-) Prettige zondag ! Hier lang weekend, morgen Koninginnedag !

    SvaraRadera
  6. " Ik laat ze barsten" Foei ;-)

    Het weer hier is een beetje twijfelachtig. Gisteren was het hier benauwd, maar de zon was niet te zien.
    Hopelijk is het morgen wat mooier. We hebben hier een kinderrommelmarkt en een braderie!
    groetjes,
    Marianne.

    SvaraRadera
  7. Goeiemorgen Gerda..

    Ik hou van bijbels met mooie prenten er in deze van jou zijn wel heel erg mooi en zo oud..
    Ik zou ze zeker zo laten hoor dat hoort er bij...komen ze uit Nederland???
    Ik ga een blokje om heb pijn in mijn rug heb te lang gestaan met knutselen....oei stom van mij..

    Fijne Zondag hier regent het....brrrr
    liefs Fia

    SvaraRadera
  8. Hej
    gamla böcker är så fina och härligt slitna har några st jag med.....
    Fin bok du har gjort.
    ha det så gott

    kram
    sandra

    SvaraRadera
  9. Hoi Gerda!
    Dat ziet er mooi uit!
    Die oude bijbels..super, niet teveel aan doen, nee.(straks gaan ze nog glimmen..)
    En het notitieboek is ook erg mooi geworden, leuk!
    Fijne zondag!
    Groetjes, Maaike (frisse rommel)

    SvaraRadera
  10. Gamla böcker är såå underbart vackra!!
    De får ingen hudvård av mig heller... hihi

    Notisboken är ju för ljuvlig... :))

    Underbara bilder!

    Ha en fin söndag
    Kraaaam Tina

    SvaraRadera
  11. Laat je bijbels maar lekker barsten hoor!! Uiteindelijk krijgen we allemaal rimpels.
    Groetjes Marguerite

    SvaraRadera
  12. These bibles contains the message still actual. The bible contains the biggest treasure ever found in this world.
    The good news they tell, is still a source of hope and joy in my life. It will never be old.... the opposite; its very present here,
    Open it and read.
    Love from me. Elizabeth uit Nederland.

    SvaraRadera
  13. Halloj i solskenet!
    Visst är det vackert med gamla böcker.
    Den ända vård dom behöver är väl en och
    en annan avdammning ibland hihi.
    Notisboken är riktigt fin.
    Önskar dig en fortsatt trevlig helg
    Kraaaam Arja

    SvaraRadera
  14. Dear Gerda,
    I LOVE all of the wrinkles on old leather books and even on old photographs....it all adds to their charm.
    ....and, I'm afraid that, from personal experience, there isn't much that we can do about the wrinkles on our face really. Just keep the skin moisturised and keep your fingers crossed !!!! haha. XXXX

    SvaraRadera
  15. Det är ju det gamla slitna man vill ha
    Han en bra kväll
    Kram Rosa

    SvaraRadera
  16. Hei!
    Gamle bøker er så vakre og de har en historie som er herlig å ta del i:)
    Herlige bilder.)
    Fortsatt god kveld.

    Klem Merete

    SvaraRadera
  17. Åh jag skulle nog behöva ett litet facelift. Men jag väntar nog med att klippa av mig håret ;) Tack för din snälla kommentar.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Hejsan fina Gerda!
    Nu var det länge sen jag skrev till dig, det har varit ont om tid...du har alltid så himla roliga och mysiga idéer. Tack för all inspiration du ger oss! Gamla böcker får man aldrig nog av, dina är väldigt fina.
    Ha det fint i vårsolen!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  19. Nou ik vet ook mijn oude boeken niet in hoor.
    Wat een prachtig notitieboekje!
    fijne week,
    liefs Ester

    SvaraRadera
  20. Underbart vackert med gamla böcker och visst ska det synas att de har lästs och använts länge, det gör dem bara ännu vackrare! Och boken du gjort var riktigt fin, tänk så mycket det gör med en vacker bild och lite pyssel! Gillar verkligen den fina ytan du har fått till på fotot.
    Önskar dig en fin dag med vårsol! Kram Petra

    SvaraRadera
  21. Wij waren afgelopen week in huize Singraven, de laatste bewoner liet al zijn boeken met een leren kaft bekleden en verfraaien met goud op snee... Zelf voel ik meer voor jou methode ;) Leuk om een 'gewoon' boekje een extra mooi uiterlijk te geven!

    Liefs, Miranda

    SvaraRadera