tisdag, maj 10, 2011

Kryddig vaxpapper.

O shit vad jag är en dålig bloggare den sista tiden.
Massvis med ursäktar men ni känner det säkert igen det där med att inte hinna med. Vi håller på för fullt här hemma med att anlägga vår trädgård, nu får man passa på när det är så fint väder.

Nu är det riktig grillväder eller hur?
Jag tänkta bjuda er på ett litet pyssel som är så roligt att göra och det passar nu verkligen i den här tiden med grillen.
Vi blev sist bjuden på en liten grillfest och så tog jag med mig några olika kryddor och en god örtsalt i en fin strut.
Jag har gjord en hel drös, det kan ligga i skåpet tills nästa gång vi ska någonstans.

Letar man på vännen google recept på örtsalt får man en hel del att välja bland.
Jag tog i min örtsalt: havssalt, citrontimjan, dragon, libbsticka och dill.
Oj vad gott det luktar när man håller på med kryddor, det ger en riktig sommarkänsla.
Jag la örtsaltet i en liten strut gjord av vitt bakplåtspapper och sedan virrade jag en bit grön vaxpapper runt det hela. På detta gröna vaxpapper hade jag skrivit ut olika kryddor och jag hade skrynklat vaxpappret, det blir så fin då.
OBS: försök inte att köra en bit vaxpapper i skrivaren, vaxpapper är ett fettig papper och värmen av skrivaren kan göra att vaxet smälter lite och det är nog inte så bra för skrivaren.
Men hur men det då?
Man tar en bit vaxpapper och klipper det så stort som ett A4 Sedan tar man 2 bitar av hushållspapper med bra uppsugnings förmögen, 1 bit hushållspapper lägger man på strykbrädan sedan lägger man sin bit vaxpapper ovanpå och till sist en bit hushållspapper till.
Japp och nu ska man stryka ut vaxet ur pappret med en varm strykjärn.
Byt gärna hushållspappret när den skulle vara allt för vaxigt.
Till slut har man vaxpapper kvar utan vax och den kan man använda för att skriva ut något på.
Detta låter väldigt omständligt men man får ju inte samma resultat med en vanlig bit grön papper.

Jag har alltså fått in 2 nya färger vaxpapper. Vitt och den fina vårgröna färgen.
Båda färgerna är 12,= per meter, likadant som det bruna vaxpappret som jag redan sålda.
Jag har lagt ut det i webbutiken, under fliken pysselmaterial.

Njut av den här underbara tiden vänner och sköt om er.
Soliga kramar Gerda



Ja het is nu echt BBQ weer of niet dan?

Vorige week werden we uitgenodigd voor een BBQ avondje en toen nam ik wat kruidenplantjes mee en een zelfgemaakte kruidenzout die ik leuk verpakte in een mini cone.
Niets gaat boven om zelf iets te maken en vooral te genieten van die heerlijke geuren van verschillende kruiden.
Ik heb direkt maar een voorraadje met van die kruidencones gemaakt, klaar om mee te nemen ergens naar toe.
Ik had van dat mooie frisse groene vaxpapier ingekocht en dat wilde ik graag gebruiken voor deze cones.
Vaxpapier kun je zo heerlijk kreukelen en dat geeft zo´n mooi effekt.


Sorry ik ben een slechte blogger de laatste tijd, heb duizend en één dingen waar ik mee bezig ben hier thuis.
We zijn op het ogenblik heel erg druk aan de gang met het aanleggen van onze tuin.
Al onze vrije uurtjes gaan daar nu in zitten en wat is niets is lekkerder dan het te doen als het zonnetje lekker schijnt.

Geniet van deze heerlijke voorzomer dagen meiden!

Lieve groetjes Gerda

10 kommentarer:

  1. Mooie afbeeldingen in je winkeltje!
    Hier is het ook mooi geweest de afgelopen weken. Vandaag heeft het een beetje geregend. Veel minder dan aanvankelijk voorspeld. Eigenlijk is het heel hard nodig! Ik geniet wel van het voorjaar, heerlijk!
    groetjes,
    Marianne.

    SvaraRadera
  2. Een goed tip over je vetvrije papier, ik stop ook alles in de printer... Het ziet er wel leuk uit zo die kruiden .
    Hier regende het en nu is het even tijd om te bloggen, als het mooi weer is, heb je weinig zin.

    Groetjes,Eefie

    SvaraRadera
  3. Vilket bra tips, de blev verkligen fina! /Petra

    SvaraRadera
  4. Som alltid läckra tips från dig.

    Kan du inte höra av dig om en dag i nästa vecka som skulle passa för dig att jag och Myran kan ttta förbi.

    Sköt om dig hoppas att vi hörs oc ses.
    Kramisar

    SvaraRadera
  5. Så läckert Gerda! Mycket bra tips från dig!

    Nu undrar jag vad du har för textsnitt när du skriver ut för den fastnade jag för..

    Kram Josefine

    SvaraRadera
  6. Du är så underbar!
    Har inte vart inne på länge, för de e mycket hemma man måste hinna med (som vilda barn, t.ex) men de e alltid lika glädjande o se de du skriver o fotar! TACK!!!

    SvaraRadera
  7. Your ideas are amazing! I would love to try this! X

    SvaraRadera
  8. Vaxpapier? ik ken dit niet als nederlands woord

    SvaraRadera
  9. När jag hade kryddträdgård så hade jag också några burkar i skåpet att ta med ist för blomma. Folk uppskattar det verkligen när man kommer med något handgjort. Kram /Therese

    SvaraRadera