onsdag, maj 25, 2011

Grön fågelbajs

Just nu är jag mer inne än ute, precis som det ska vara när det är så fint väder.
På kvällen kan man ju sitta inne när det har blivit mörkt och lite kallare. Fast det är svårt att slita sig från trädgården tycker jag. Härom dagen kom jag in i huset och upptäckte att det redan var halv tolv, på kvällen alltså. Visst hade jag märkt att det blev svårare att se skillnaden på en ny planterat brudslöja och en liten vild gräspoll men jag trivdes fortfarande så varför sluta?

Som jag berättade innan håller vi på med att anlägga en trädgård från noll kan man säga och det är inte helt lätt.
Som tur var hittade jag för två år sedan 5 st fruktträd på blocket som redan då var 10 år gamla.
Dessa planterade vi alltså i trädgården och de ger genast lite grönska och pytte lite skuggan.
Men nu så är basen färdigt för trädgården. Pffffff vilket jobb men jag är stolt att vi klarade detta så långt. Uppfarten är lagt, några stödmur är på plats(blåa naglar finns där också) och sjöstenen är krattat på plats.
Nu känns allting fortfarande väldigt stenigt och stelt men lite växter, buskar och träd hjälper nog så småningom.
Igår kom jag hem igen efter att ha varit iväg och handlat en del grönt, väl i trädgården ser det ju ut om en fågel har skitit lite grön bajs här och där. De små växter försvinner ju totalt, hjälp detta kommer att kosta mig en förmögenhet.

Jag har tänkt mig att hela trädgården kommer att gå i de vit, gråa, ljus, ljus rosa, brun och lime nyanserna. Har dessa små fågelbajs pluttar vuxit lite då kan jag kanske visa lite fler bilder.
Nu ska vi så småningom börja med nästa projekt, måla huset på utsidan. Än så länge har den fortfarande den gråa betongfärgen men det är meningen att huset kommer att bli vitt med gråa detaljer runt fönsterna.
O så har man alltid något att göra. Slitsamt, tröttsamt men ack så roligt och stolt är man att man bygger upp det lilla palatset som man har drömt om.

Tack alla ni underbara för de snälla ord som ni alltid lämnar, jag känner mig verkligen out of syberspace just nu men oj vad roligt att läsa era rader när jag väll kryper ner bakom datorn.

Stor kram Gerda



Hebben jullie wel eens gehoord van vogels die groene poep uit de lucht laten vallen?

HHmmm ...ik ook niet hoor. Ik had toch echt een auto vol met pantjes, wat struikjes enz. gekocht maar wel in de aarde lijkt het wel of een vogel vanuit de lucht groen heeft lopen poepen boven onze tuin, kortom je vindt niets meer van die plantjes terug, ze verdwijnen in het niets.
Kennen jullie dit probleem?
Ik ben dus begonnen met het inplanten van de tuin, zo langzamerhand heb ik wat bijelkaar verzameld, heb wat gekregen, enz.
De basis is nu gelegd, blauwe nagels hebben we opgelopen maar we kunnen op de oprit rijden en we kunnen in ons niemendalletje op het terras liggen. En weet je dat voelt al heerlijk.
Zo ver zijn we al gekomen maar nu ziet het er allemaal nog wat stenig en kaal uit.
Het komt allemaal wel dat weet ik ook wel maar die rot plantjes zijn allemaal zo klein, kan ze wel de grond kijken.

Het is zo heerlijk om zo langzamerhand je paradijsje op aarde te zien groeien en mooi ziet worden. Kortom ik geniet , nu in mijn tuintje en vanavond als het donker en koud begint te worden weer in mijn lekkere warme huisje.
Het volgen project zit ons al toe te lachen hihi, de buitenkant van het huis schilderen.
Het huis zal wit worden met grijze deuren en grijze lijsten rond de ramen.

Goed meiden geniet van jullie plekje op deze aarde.
Lieve groetjes Gerda

13 kommentarer:

  1. Oooh ik ben wel erg benieuwd hoe straks jullie huis eruit gaat zien, volgens mij wordt dat wel erg mooi in het wit met grijs.
    Over die poep, ik herken dat niet hoor, of zijn dat typisch Zweedse vogels :-))
    Heel veel succes met de tuin en vergeet vooral niet te genieten..
    Wil je mooie bloemen zien uit mijn tuin, kom dan even een kijkje nemen..
    Liefs,
    Patricia

    SvaraRadera
  2. Oj det kommer att bli en jättefin trädgård. De där gröna små pluttarna breder snart ut sig. Min nya perennrabatt ser också sådär ynklig ut, men om några år så får jag nog gräva bort istället. Kram /therese

    SvaraRadera
  3. Ser verkligen fint ut- du har kommit långt i trädgården! Kommer bli ljuvligt när du är klar. Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. De basis ziet er al prachtig uit Gerda en voor je het weet heb je een groen paradijsje.
    Lieve groet, Mea

    SvaraRadera
  5. oooh så UNDERBART! att få "göra sin egen trädgård" verkar hur spännande som hellst... NÅN dag (eeh, när ja blir stor? haha) så ska ja me ha hus, o en STOR trädgård! Lycka till me ALLT o mera bilder vill vi ha ;) varma kramar fulla me solsken te dig <3

    SvaraRadera
  6. Hej goa Gerda!

    Jag tycker det ser jättehärligt ut och växterna kommer snart att växa sig stora. Man tycker alltid att det ser så ynligt ut när man planterat och utan att man vet ordet av så är det tvunget att beskära dem för de tar över, hihi

    Ja åhh jag är så lycklig över ditt vackra kort där i hallen! ♥

    Kram vännen!
    Mia

    SvaraRadera
  7. Så flott hage, jeg liker stenleggingen og designen! Takk for at du deler med oss!

    SvaraRadera
  8. Vilka underbara stenpartier!
    Jättefina ide'er man önskar att man själv hade ro att hålla på så

    SvaraRadera
  9. Ser bra ut :)
    Visst e de härligt med en trädgård.....
    å missa inte

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    VÄLKOMMEN :)
    Håkan

    SvaraRadera
  10. Oei, ik heb deze blogpost om een of andere reden gemist. Het ziet er goed uit allemaal uit op de foto's. Hoe gaat het nu met de beplanting?
    groetjes,
    Marianne.

    SvaraRadera
  11. Hej Gerda!

    Hur har du det och hur har sommaren varit? :-) Den är iofs inte slut än, men här anar man att hösten nalkas med stormsteg. Det är riktigt kyligt i luften, även på dagarna. Som tur är har det slutat regna, jag blir så himla seg när det är dåligt väder ;-).

    Jag skulle behöva göra en beställning, men mailar dig om det!

    Ha en fortsatt fin vecka!

    Många kramar
    Bitte

    SvaraRadera
  12. Greetings from http://the-mouse-mansion.blogspot.com

    SvaraRadera