måndag, maj 14, 2012

Lite trädgårdsinspiration


Vi känner oss stolta, en halv lördag och fyra barn med nya skor, nya idrottskläder, strumpor och underbyxor.
Börsen är tom men vi har glada barn och är nöjda över fångsten.
Att vi var trötta på kvällen kan ni förstår, det blev en vågrätt ställning på soffan för att pusta ut.
I söndags tog vi det lugnt, det var fint väder så vi var en hel del ute, härligt att solen visade sig igen.
Hoppas ni har också haft det skönt i helgen.

Idag kommer jag att visa er lite inspiration för trädgården, inte från min men från andras härliga trädgården som jag hittade på Pinterest.
Hade den dumma plånboken inte varit så tomt då hade jag redan köpt lite fler buskar och växter i format STOR så att det syns att något står i trädgården.
Det är nu andra året att min trädgård nu sakteligen tar lite form men jag har ingen tålamod, vill gärna att allt ska vara stort NU! Ni känner säkert igen problemet.
Sedan tycker jag att min trädgård är alldeles för stort(nästan 2000m2), jag som är uppvuxen i Holland med trädgården stor som ett frimärke tycker att min trädgård är enormt :))
Den äter alltså en hel del växter, mysiga bord/stolar, växter, buskar och träd. Jag har en del men mycket mer behövs för att det ska se lite mysigt ut.
Hör mig nu gnälla över min stora trädgård, fy på mig! Så många som skulle vilja ge vet inte vad för en egen trädgård men får drömma om en.
Vet ni innerst inne är jag stolt som en tupp över vårt lilla paradis men lite gnäll får ni stå ut med.

Ha en skön start på en ny veckan.

Kram Gerda


Wij zijn trots, een halve zaterdag en vier kinderen met nieuwe schoenen, nieuwe sportkleren, sokken en onderbroeken.
De beurs die is leeg maar we hebben blije kindertjes en wij zijn ook zeer tevreden over de vangsten.
Dat we ´s avonds moe waren dat kunne jullie natuurlijk wel begrijpen, het werd een horizontale houding op de bank om weer bij te komen.
Zondags was het heerlijk rustig hier, het was mooi weer dus zijn we een groot gedeelte van de dag buiten geweest.
Hopelijk hebben jullie ook een fijn weekend gehad.

Vandaag laat ik jullie wat inspiratie foto´s zien voor de tuin, deze komen niet van mijn tuin maar van anderen die ik heb verzameld via Pinterest.
Als die stomme beurs toch niet zo leeg zou zijn dan had ik al lang heel wat meer struiken en vaste planten gekocht in maatje GROOT zodat je teminste zag dat er iets in de tuin staat.
Het is nu het tweede jaar dat ik zo langzamerhand bezig ben om onze tuin een beetje vorm te geven maar ik heb niet zoveel geduld, ik wil dat alles NU groot is. Jullie herkennen vast en zeker dit probleem wel.
Daarbij komt dat wij naar mijn begrippen een veel te grote tuin hebben(bijna 2000m2). Ja kom je oorspronkelijk uit Nederland ben je opgegroeid met kleine postzegeltuintjes en is in mijn ogen onze tuin enorm :))
Onze tuin eet nogal wat planten, struikjes, gezellige tafeltjes/stoelen, terrasjes och träd.
Ik heb al heel wat maar er moet nog veel meer bij om het geheel een beetje  gezelliger te maken.
O wat ben ik erg.... ik zit hier een potje te zeuren over mijn grote tuin en iemand anders zou ik weet niet wat doen om een eigen tuintje te hebben maar dromen nog steeds.
Eigenlijk ben ik verschrikkelijk trots op ons kleine paradijsje maar een beetje zeuren mag toch of niet dan?


Ik wens jullie allemaal een fijne nieuwe week toe.
Liefs Gerda


23 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder, inspirerande! Känner igen det där med tålamod, och även här finns en tomt som behöver arbetas med. Hoppas att få plantera en syrénhäck i år =) Hoppas du får en fin start på veckan och en härlig måndag! Kram Petra

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara och inspirerande bilder! Jag förstår vad du menar, min trädgård är ungefär lika stor som din och det är svårt att få den där "rumskänslan" jag vill ha, trädgården slukar verkligen växter och helst skulle man vilja köpa fullstorlek på att växter och träd=) Jag får titta på dina bilder och drömma!

    Ha en fin dag och en bra start på veckan!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder, skulle behöva eeeeennn stor plånbok för att få ordning i vår trägård som är ny anlagd, men min pappa har skänkt både fruktträd och rosor, blommor och häck men det märks knappt!
    Allt är ju så dyrt! Blääää!
    Men drömma hur man vill ha det kan man ju alltid så tack för inspiration!
    Ha en fin dag!
    KRAM
    Camilla

    SvaraRadera
  4. Hoi Gerda
    Wat een mooie foto.s Ik ben een weekje naar Rhodos geweest dus mijn beurs is ook helemaal leeg.
    maar het was het wel waard heerlijk genoten van de zon .Morgen weer hard aan het werk.
    Groetjes Hannie

    SvaraRadera
  5. Fina inspirerande bilder! Ser nästan ut att vara tagna från en dröm:)
    Nu ska jag ut och gräva och försöka få till en lite lummigare trädgård...har fått lite nya växter. Trädgården är ny för oss, snart 1år och på 2400kvm...ja som du behöver jag mängder:)
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  6. Gelukkig las ik dat dit inspiratiefoto's van jou zijn. Schok al, dacht eerst dat het jou tuin was. Ohhhh jaloers!!! Heerlijk gevoel dat iedereen weer in de kleren en schoenen is. Vind het altijd zo zinloos geld uitgeven maar ja het hoord er nou eenmaal bij. Je kan moeilijk met vodden gaan lopen.
    Groetjes Marguerite

    SvaraRadera
  7. härligt bilder vännen:)
    kan tänka mig att ni var rätt trötta på kvällen men härlig med nöjda barn..
    ha en go och härlig vecka
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  8. Hei!
    For noen drømme bilder:) skulle tru at noe sånt ikke fantes:)
    Helt utrolig og herlig, kan drømme meg inn i dette!
    Så flott at dere fikk unna litt handling til barna:)
    Ha en strålende dag

    Klem Merete

    SvaraRadera
  9. What beautiful garden inspiration Gerda.....I'm sure that your own garden is looking lovely. Your home is gorgeous so I'm sure that your talent extends to the garden.
    We have had such wet weather for a few weeks now but, yesterday, the sun came out and we managed to get quite a lot done in our garden.
    Have a lovely week Gerda. XXXX

    SvaraRadera
  10. De foto's zijn prachtig Gerda.
    Tjonge, jullie hebben zeker een groten tuin zeg. Wel lekker hoor zoveel vrijheid rond huis. Maar misschien wel veel onderhoud nodig...
    Ik wens je een hele fijne week
    liefs Ester

    SvaraRadera
  11. Ik begrijp je volkomen. En zeuren mag af en toe. Ik kan tussen de regels doorlezen dat je feitelijk een gelukkig en tevreden mens bent. Heerlijke beelden van mooie tuinen. Dat zou ik ook wel willen. Ik zit hier dus inderdaad met een 'postzegel-rijtjeshuistuintje' en zeur ook weleens maar eigenlijk ben ik heel gelukkig en tevreden. Mijn tuin is 25 jaar oud, dus er staan wel al grote planten en struiken. Dat dan weer wel ;-)
    Geduld is een schone zaak.

    SvaraRadera
  12. Åhhh... så mycket härlig inspiration!
    Vi har också stor trädgård och visst finns det
    mycket man skulle vilja göra... Men det som är bra
    här är att det är olika nivåer. Du vet, både berg och
    gräsmatta.....
    Hönsgården ja... Jo, vi hann färdigt! Puh! Ska visa
    bilder på hela en annan dag... Det som fattas är dock
    ett nät att ha över...
    Ha en bra dag....
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  13. Hihi, jag visste ju att det var nåt som fattades, nu ska jag leta taggtråd...tror du det blir kattfritt då oxå, fniss...
    Men stackars dig, lider du av dofterna?!
    Liljekonvaljer och parfym har jag svårt för...och djuren?!...men får inte migrän utan jag har allergiastma, men det har blivit bättre med åren!
    Hoppas dina besvär oxå går över med tiden! Nja, klippa gräs är ju ingen favvo, hos mig får det oxå gärna va lite vilt men om vi inte sköter våra egna plättar och planteringar får vi betala för det...då klipper jag hellre!

    Underbara bilder du hittat, vem vill inte ha så där...en miljonär med herrgård vore inte fel, fniss...

    Ha en underbar dag hjärtat!
    Puss & kram!

    SvaraRadera
  14. Underbara bilder...man skulle ju vilja göra så mycket men som sagt ..man är ju inte så rik ,men man får vara rik på ideer istället

    Kram Rosa

    SvaraRadera
  15. Mycket fina trädgårdsbilder, får verkligen lust att fixa massor men tiden räcker inte alltid till, tyvärr. Du undrade om alla loppisfynd hade hittat sin plats, en del får stanna kvar i mitt hem men det mesta säljer jag vidare. Som du skrev i ett inlägg att du breder ut dej i hela hemmet, så är det här hemma också. Tur med en förstående familj, själv skulle jag nog bli riktigt irriterad om det såg ut som ett bombnedslag när jag kom hem haha.
    Ha en skön vecka Kram Maria

    SvaraRadera
  16. Helt underbara bilder!!!

    Ha en fin vecka
    Kram Tina

    SvaraRadera
  17. Jo då lite sol har vi haft idag...tack! Vilka fantastiska bilder du har idag..man blir ju lite nojig...så vill man ju ha det...Ljuvligt!! Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  18. Underbara bilder ! Jag håller med dig fullständigt...jag har inte heller något tålamod, stort på en gång ska det vara ! Jag vill ha såna där engelska murar överallt i trädgården, det är ju så ljuvligt ! Jag kommer också från en liten täppa till en stor. Phu ! Mycket pengar grävs ner i trädgården & mat till rådjuren... :((
    Kram Anki

    SvaraRadera
  19. Underbara bilder och mycket härlig inspiration har jag fått från din fina blogg
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  20. Halloj!
    Jag det är inte billigt med allt nytt som barnen behöver nu.
    Jag & yngsta sonen hade också bestämt att vi skulle åkt iväg
    och handlat idag, men när han kom hem från skolan var han inte alls
    på humör för shopping! Så vi skjuter upp det till helgen istället.
    Vilka fina trädgårdsbilder, här är så kallt & blåsigt nu så trädgården
    får vänta lite till, tyvärr. Annars tycker jag om att gå där och "pula"
    med växterna. Gillade ditt inlägg med maskrosorna, vi kan byta jag har
    kirskål och det är nog värre hihi.
    Ha det gott Kram Arja

    SvaraRadera
  21. Hier worden de struiken (staan inmiddels al weer een aantal jaren) juist te groot en zo is er altijd wel wat met de tuin ;)

    Lieve groet, Miranda

    SvaraRadera
  22. Ja haha die postzegeltuintjes in Nederland :-). Een bevriende Nederlander noemt het kneuterig, ik vind het eerder schattig en gezellig, het is maar hoe je het bekijkt.
    Ik wou ook een grote tuin, nu ik die heb, begin ik meer en meer te zeuren over het vele werk. Ben je onderweg naar Nederland? Goede reis!!!

    Goedele

    SvaraRadera