måndag, mars 05, 2012

Snabba fram rosten


Hur har ni haft det i helgen?
Vi har inte gjord inte något särskild, njutit har vi i alla fall.


Här hemma njuter jag fortfarande av mina syrenkvistar, jag har de typ överallt, ler.
Fågelburen ropar om fina ägg men jag vet inte om pippin är tillräckligt snäll för att ge mig några.
Jag vill gärna ha riktiga ägg i min bur och då gärna olika färger men längre än vaktelägg, hönsägg och två olika gåsägg har jag inte kommit. Än så länge här jag lagt några egengjorda ägg i buren.

Buren var en vanlig zinkfärgad fågelbur som jag köpte in för några år sedan hos företaget Madam Stoltz och efter lite behandling av mig fick den en fin rostytan.
Att vänta tills ett föremål har rostat är tålamodskrävande när man följer den normala vägen, för att snabba processen kan du försöka en av dessa tips;
-Rugga upp ytan med sandpapper och pensla på med saltvatten som du spätt tills vattnet inte löser mer salt och tillsätt rikligt med ättika, placera utomhus!
-Ställ föremålet i en plastpåse eller i en plasthink med lock på, tillsätt några bomullstussar som du dränker i saltsyra. Luften inne i plastpåsen/hinken ska vara fuktig så lägg någon blöt duk tillsammans med ditt föremål i plastpåse/hinken.
Det ena föremålet rostar snabbare än det andra så jag kan inte ge någon ledtråd över hur länge det dröjer för att få fram den önskade ytan.

Kram Gerda


Hoe hebben jullie het weekend doorgebracht?
Wij hebben niet iets bijzonders gedaan, maar genoten hebben we.

Hier in huis geniet ik nog steeds van mijn mooie seringtakken, ik heb ze overal staan, hihi.
Mijn vogelkooi roept om mooie eieren maar ik weet niet of het vogeltje lief genoeg is om daar voor te zorgen.
Ik wil graag echte eieren in mijn kooitje hebben en dan het liefst allerlei verschillende kleuren maar ik ben tot nu toe niet veel verder gekomen dan kwarteleitjes, kippe eieren en twee soorten ganzen eieren. Zo lang mogen een paar zelfgemaakte eieren de kooi een beetje opvrolijken.

Deze vogelkooi kocht ik een paar jaag geleden als een gewoon zink gekleurde vogelkooi maar met mijn helpende hand heeft het een mooi roest jasje gekregen.
Om erop te wachten tot iets uit zichzelf roest kan wat geduld vergen, ik geef hier twee verschillende tips om het process te versnellen;
-Schuur het oppervlak met schuurpapier en pensel het voorwerp met zout water , dit water moet zo zout zijn dat het water geen zout meer op kan nemen, doe er tevens een flinke scheut azijn bij en zet je voorwerp buiten neer.

 -Plaats het voorwerp in een plastic zak of in een plastic emmer met deksel erop. Laat wat katoenen watjes in zoutzuur volzuigen en stop deze watjes samen met het voorwerp in een plastic zak / emmer. Het klimaat daar binnen in die plastic zak/emmer mag niet te droog zijn, maak een doek nat en stop dit ook in de plastic zak/emmer.
Het ene voorwerp roest sneller dan het andere dus kan ik geen aanwijzingen geven over hoe lang het proces zal duren om de gewenste hoeveelheid roest te krijgen.


Liefs Gerda

 

18 kommentarer:

  1. så vackert stilleben du har gjort och fint med äggen....
    ha en mysig måndag
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  2. Bra tips ! ;) Tålamod har man ju inte...
    Ska bli kul att se buren fäedig med äggen, blir nog jättefint !
    Kram Anki

    SvaraRadera
  3. Lördagen den 19/5 från kl 12.00 Blir det äntligen av!
    Vår första bloggträff i Lev Vackert Huset!
    Nu är det verkligen dags, att träffas, skratta, luncha, fika och bara njuta av livet och trevligt sällskap- Japp, det är ju en bloggträff som jag talar om så klart! Jag och Ingela har velat haft en i flera år men inte riktigt fått tummen ur (usch gillar inte det uttrycket egentligen, men ni hajar vad jag menar.) Föranmälan ska göras till vitromantik@gmail.com samt en förskottsbetalnings ska göras i samband med anmälan. Detta så att vi kan bjuda på god lunch kycklingssallad, kaffe/te, dryck och kaka. Kostnad 135:-
    Vi håller stängt för oss på övervåningen av huset så att vi till en början kan lära känna varandra där och ha lite lotteri och liknande. Vi kommer också kort presentera hur det gick till när vi förverkligade vår dröm om böckerna och butiken. Sen är det givetvis fritt att röra sig i butiken. För er som kanske vill sova kvar finns bra möjligheter bara ett stenkast bort. Se under Fliken Om Kristinehamn på vår hemsida www.levvackert.se

    SvaraRadera
  4. Ljuvligt! Jag njuter ifulla drag av dina våriga bilder!

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  5. Wat schitterend, zit echt te genieten van je site
    Wat jammer dat je zo weg van mij vandaan woont, anders had ik gezellig even langs gekomen, en komen winkelen
    Groetjes Joke en een fijne dag

    SvaraRadera
  6. Ohh mooi...Wat een supertip!
    Dat vogeltje is ook een mooie zeg.Ik wens je veel eieren toe!
    Heerlijk gezellige foto`s,

    een hele fijne dag,

    liefs
    Nelleke

    SvaraRadera
  7. Bra tips om rosten..Har lagt ut 2 ljusstakar i marken för att dom skulle rosta men det har inte hänt mycket.Ska testa din variant då.


    Ha en bra dag
    Kram Rosa

    SvaraRadera
  8. Is weer zo'n gezellig hoekje ik zit dan gelijk te bedenken waar......ik wil dat ook maar ik heb hele andere hoekjes dan jij..
    Daarom is het zo geweldig om dit gezelligs bij jou te zien in mijn verbeelding kan ik het voor me zien al jouw sfeervolle plekjes...
    Zo kun je heerlijk weg mijmeren.....geweldige tip moet toch eens zout inslaan...

    Fijne dag nog..
    lieve geroetjes Fia

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder som vanligt, din blogg är en sån otrolig inspirationskälla! :-)

    Tack snälla du för alla fina kommentarer du lämnar hos mig, även fast jag har varit dålig på att kommentera tillbaka på sistone. De värmer ska du veta :-).

    Vilket bra tips om hur man gör ett föremål rostigt, jag har också svårt att vänta... ;-).

    Ha en riktigt fin måndag!

    Många kramar
    Bitte

    SvaraRadera
  10. Wat ziet ook dit hoekje er weer sfeervol uit! Succes met je eier-zoektocht.

    Fijne dag. Lieve groet, Miranda

    SvaraRadera
  11. Buren blev jättefin! Jag har aldrig provat det där med att snabba på rosten,men jag är lite sugen på att testa.Just nu är det bara ägg för hela slanten... Jag har nog gjort 75-80 st nu... Men jag tycker det är jättekul!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  12. Du visar så mycket fint jämt , vattenkannan är ju bara såååå läcker !
    Hoppas du får din fina bur fylld med ägg till påsk . Å vilket bra tips med "rostningen" det ska prövas !!
    Kramisar//Lotta

    SvaraRadera
  13. Hej..Dejlige stemningsfulde billeder..Jeg bliver altid i så godt humør, når jeg ser dine indlæg ;) kh Camilla..

    SvaraRadera
  14. Het ziet er gezellig uit!
    groetjes,
    Marianne.

    SvaraRadera
  15. Ooooooo, such a pretty vignette, Gerda! I love your birdcage. :)
    I hope you have a lovely week - and thank you for sending us some of your sunshine!
    Hugs,
    Zuzu

    SvaraRadera
  16. WAT ZIJN DE FOTO'S TOCH PRACHTIG!!

    ERG WAAR!
    PLAATJES!
    MAAR OOK VAN DE GAFFE SPULLEN!

    FIJNE DAG,

    MIRANDA

    SvaraRadera
  17. Hoi, mooi zeg, die kooi! Goed gescoord!
    Fijne week nog!
    Groetjes, Maaike (frisse rommel)

    SvaraRadera