söndag, april 11, 2010

En stora sister blev till.

Tack snälla ni som hjälpte mig med översättningsknappen, till slut fick jag rätt på det och det var inte alls svårt, jag klarade det galant.
För dem som har letat men inte har hittat förklarar jag hur det går till;
Gå in på Google, som när du söker. Tryck på Översätt och klick på den förstasom kommer upp, där trycker man på verktyg och resurser. Då får du en Html-kod som du ska klistra in som en gadget på din blogg.
That's it sedan kan den personen som läser bloggen välja i vilket språk den vill läsa bloggen, roligt kan det bli dessutom för det är inte ett översättningsfirma som sitter där i datorn kan jag lova dig.
De kommer ibland men rätt så konstiga översättningar.

Oj vad den här helgen flög förbi, men men roligt har vi haft det, hoppas det gäller för er också.
För några veckor sedan visade jag er de snödroppar som jag gjorde av smyckesdetaljer och färskvattenpärlor, dessa snödroppar tyckte många var fina.
Nu har jag lagt de i webbutiken tillsammans med sin stora sister.
Det var en kund som sa att de liknande en liljekonvalj blomma och av henne fick jag ideen att tillverka stora sistern.
Och jag måste hålla med henne om att blomman liknar faktiskt mycket på en liten blomma av liljekonvalj.
Jag böjde den liten över flaskans kanten med det är lätt att ändra, beroende på vilket håll man vill ha den, uppåt eller neråt.

O shit och där går min härna igen.
Ideer kommer och fyller ytrumme där uppe, med vadå?
Läs min tänkegång; liljekonvalj>bröllopsblomma, bröllopsblomma>bröllopsbukett, bröllopsbukett>1 dag fint men varför inte fler dagar och till och med for ever?, bröllopsbukett>annorlunda gjord av metall blommor och blad, typ en luffarslöjd bukett.
Ja ni läser den stora gråa massan är i full gång igen.
Jag lovar inget för jag vet inte precis var den är men ska försöka att hitta brudbuketten som jag gjorde någon gång för en bröllopsmässa.
Jag hoppas att jag kan visa den tills nästa gång, ett brudbukett där jag stickade med silvertråd tills en fin strut och i struten ställde jag en fin blomma. Vi får se.

Kram Gerda



Met de hulp van een aantal Zweedse blogvriendinnen heb ik dus nu eindelijk een vertaalknop op mijn blog, niet dat ik nu ophoudt met een paar regeltjes naar jullie te schrijven want dat vindt ik maar wat te leuk maar gewoon voor al die andre mensen die het leuk vinden om mijn blog te volgen in hun eigen taal.
Nu moet je niet denken dat er een heel vertaalbureau daar in je computer zit want ze maken er daar soms een potje van maar goed even lekker lachen is ook niet verkeerd.

Wow dit weekend vloogweg, maar we heben het leuk gehad en ik hoop dat jullie dat ook hebben gehad.
Een paar weken geleden liet ik jullie de sneeuwklokjes zien die ik van sieraden details had gemaakt, deze sneeuwklokjes vonden veel mensen leuk.
Nu heb ze samen met hun grote zus in mijn webwinkeltje gestopt.
Er was een klant die zei dat ze mijn sneeuwklokjes op de bloemetjes van lelie van dalen vond lijken en toen kreeg ik het idee om een grote zus te gaan maken.
En ik moet zeggen dat ik het met haar eens ben, ze lijken er echt op.

Oh shit, en daar gaan mijn gedachten weer op hol.
Ideeën komen en vullen de ruimte daar boven, met wat?
Lees mijn gedachtengang; lelie van dalen> bruidsbloem, bruidsbloem> bruidsboeket, een bruidsboeket> 1 dag mooi, maar waarom geen meerdere dagen en waaron niet voor altijd?, bruidsboeket> apart, gemaakt van metalen bladeren en bloemen.
Ja je leest het de grote grijze massa is weer in volle gang.

Ik beloof niets, want ik weet niet precies waar het bruidsboeket is, maar ik zal proberen jullie een bruidsboeket te laten zien die ik een keer heb gemaakt voor een bruidsevenement.
Ik hoop dat ik het de volgende keer kan laten zien.
Het is dus een bruidsboeket, waarbij ik heb gebreid met zilver draad in een vorm van een kegel en in die kegel had toen een mooi bloem.

Ik zal eens gaan zoeken.

Lieve groetjes Gerda

18 kommentarer:

  1. Ja så är det, hjärnan vandrar ofta iväg på sidovägar och ibland kommer man inte ens ihåg var man började. Ungefär som när man bloggar.
    Fina liljekonvaljer.

    SvaraRadera
  2. Ja de är verkligen vackra dina liljekonvaljer , rått skira på något vis !
    Ja ibland vandrar tankarna riktigt iväg , men de e bara att luta sig tillbaks och njuta av färden ;-)
    Ha det gott !
    Kraam/Lotta

    SvaraRadera
  3. Hallo Gerda,
    Het zijn inderdaad net Lelietjes van Dalen. Ik vind ze echt prachtig gemaakt. Heerlijk als door één woord de molen gaat draaien. Ben zo benieuwd naar dat bruidsboeket. Ja, jij blijft me (ons) nieuwschierig maken hoor. Ik heb de vertaalknop even geprobeerd en het viel alles mee moet ik zeggen. Ik heb wel eens vreemdere woorden voorgeschoteld gekregen. Ach dat is soms best wel lachen.
    Ik hoop dat alles goed is, ook met de kinderen
    Fijne week,
    lieve groet van Ester

    SvaraRadera
  4. Hoi Gerda, wat fijn dat het je gelukt is om dat vertaalprogramma erop te krijgen. Het is inderdaad een vrolijke vertaling haha.
    Wat een prachtig sieraad en wat bruis jij van de ideeën, prachtig hoor.
    Ik zie ook de lellietjes van Dalen.
    Prachtige Foto's en ik moet toch maar eens gaan kijken in je webboetiek.
    Jij ook een hele fijne week.
    Lieve groet, Mea

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar liljekonvalj du har gjort! Jag gillar både snödropparna du gjorde tidigare och liljekonvaljen :-).

    Visst är det en härlig känsla när hjärnan börjar gå på högvarv och man får den ena idén efter den andra. Det ska bli spännande att se din brudbukett framöver! :-)

    Ha en fin måndag!

    Många kramar
    Beatrice

    SvaraRadera
  6. Så fin liljekonvaljen blev! Kram, Tina

    SvaraRadera
  7. Gick in på din shop,oj oj jag fastnade,,såå mycket vackra saker,,framförallt denna härliga blomma du visar idag på bild..Jag återkommer..kram Susanne

    SvaraRadera
  8. Hej Gerda!
    Såå fina de blev dina liljekonvaljer!
    Du är så skicklig och jag njuter av min lilla "snödroppebukett"!I min hjärna snurrar tusen ideer! Du är bra på att förverkliga dina! Mina stannar ofta däruppe i hjärnkontoret!

    Hoppas våren kommit till dej och att fåglarna kvittrar för dig!

    Kram från Gunilla

    SvaraRadera
  9. Hej! Du har jätte fina bilder i din blogg! Liljekonvaljer...min favorit blomma!!!
    Du inspirerar! Har det bra dag! Kram Sirpa

    SvaraRadera
  10. Fiffigt att kunna översätta till flera språk! Ditt blogg är ju så mysig så det kan jag förstå att du har läsare "Världen runt" =D

    Kram Nettan

    SvaraRadera
  11. Takk for kjempekoselig kommentar...det er alltid så hyggelig å blogge med noen som kjenner til boken Sjarmerende gjenbruk. Det er jo babyen vår.
    Den nye boken kommer ikke før i oktober og blir nok å få kjøpt på capris.no .
    Nydelige snøklokker du har laget.....vakkert.
    Klem...Ellen

    SvaraRadera
  12. Hej, du er så dygtig altså. Hvor er det spændende at følge din blog. Jeg kan sagtens sætte mit i dit sted med at tankerne flyver. Det gør de også hosmig, men jeg må sige, at siden jeg har startet butik, så er tiden til det kreative ikke så god længere :-( øv. Det må jeg ændre, for jeg elsker det og det giver mig så stor glæde at lave smukke ting. Må jeg låne nogle af dine billeder til at lave et indslag om dig ?Knus herfra.

    SvaraRadera
  13. Hej vännen!
    Oj vilka fina "konvaljer", jag gillade snödropparna oxå! Vilka härliga ideér du har...alltid!
    Mm jag är oxå så där fruktansvärt oteknisk, jag blir alldeles virrig när jag ska göra nåt, hihi!
    Sen när det väl är gjort, visar det sig att det var inte så svårt!

    Önskar dig en fin dag!
    Kramisen!

    SvaraRadera
  14. Gerda,

    tusen tack för din oerhört fina kritik om mitt inlägg.

    De behövdes,hur mycket man än vill påstå att man bara vill förmedla något,så är det kritiken som gör att man kan ta ställning i hur vida omvälden tar saker som man vill förmedla dom. TUSEN TACK!

    SvaraRadera
  15. Åh, så kjempeflott!! :) lekre bilder :)

    Ja, gleder meg til den dagen at huset er komt på plass, og at det blir tid til å innrede ;)

    Ønsker deg ei herlig helg! Godklem :)

    SvaraRadera
  16. J'aime beaucoup !!!
    C'est très BEAU ...
    Bon dimanche ...
    Amitiés "FRANCE"
    Marie-Odile.

    http://lesoursdemarie.canalblog.com

    SvaraRadera
  17. Hoi Gerda,

    Ja die vertaling........och lachen is gezond zullen we maar zeggen!

    Ik ben benieuwd naar je bruidsboeket.

    Je bloemetjes vind ik nog steeds mooi! Sneeuwklojes of lelietjes van dalen, lief zijn ze allebei!

    Lieve groetjes Thea

    SvaraRadera