måndag, maj 28, 2012

Blommor på burk


Tomma glasburkar blir för mig sällan glascontainer mat. Jag ska säga er att jag har en hel del här hemma(stackarens skåp och pysselrum).
Glasburkar kan blir praktiska förvaringsburkar till små saker, de kan bli en rolig gå bort gåva med lite hemmagjord sylt eller hembakade kakor i eller så kan de bli små vaser till blommor.
Denna gången la jag blommorna kortklippta i vattnet. På så sätt blir det lite mer spännande vad som finns bakom de glasväggarna.
Jag använde lite syrener, hundkex och några blommor från en näve.

Från och med idag är jag gästbloggare hos super söta Minna från Blomsterverkstad.
Där på hennes blogg kommer jag att inspirerar läsaren med fina kransar, vackra stilleben, blomsteruppsättningar, pysseltips och blomstertips.
Jag är lite nervös för Minna har skämt bort sina läsaren med de underbaraste bilder av hennes blomsterkonster men jag hoppas att jag duger också.

Ha en skön dag!
Kram Gerda

Lege glazen potjes worden hier niet vaak voer voor de glasbak. Ik heb zo ondertussen heel wat verzameld.
Deze glazenpotjes zijn praktische bewaar potjes voor allerlei klein spul, je kunt er zelf gebakken koekjes of een lekker marmelade indoen en dit als kadootje weg geven en ze zijn vooral ook leuk om wat bloemetjes in te doen.
Deze keer knipte in de bloemetjes kort af en stopte ze binnen in het potje. Op deze manier is het wat meer spannender wat er achter die glazen wandjes schuil gaat.
Ik gebruikte wat seringen, kantbloem en een paar bloemetjes van een tuingeranium.


Vanaf vandaag zul je mij ook af en toe vinden bij mijn vriendin Minna van Blomsterverkstad, ik mag een aantal keren in de week gastbloggar bij haar zijn.
Daar op haar blog zal ik haar lezers inspireren tot het maken van mooie dingen.
Niet dat ze dat zelf niet kan doen hoor, zij heeft ontzettend veel talenten maar een samenwerking in deze vorm kan voor beide partijen postitief uit pakken.


Ik wens jullie een fijne dag.
Liefs Gerda

20 kommentarer:

  1. Heb even gekeken bij je vriendin. Erg leuk om je foto te zien daar!

    SvaraRadera
  2. Åh vilket fint arrangemang! Det blir som att titta på blommorna lite på avstånd med glaset emellan. Stoppar man doftande blommor i burken blir det doft på burk :). Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  3. Hmm, ik heb vanmorgen een potje van Bon Mamman jam weggegooid. Toch maar weer even uit de bak halen ?
    Ik ben natuurlijk even gaan kijken bij Blomsterverstad, ik zet de blog maar direkt in mijn Reader.
    Nu weet ik ook hoe je uitziet ;-) Leuk!
    Ben benieuwd naar je toekomstig blogjes bji Blomsterverkstad.
    groetjes,
    Marianne.

    SvaraRadera
  4. Åh vad fint och vilken bra idé. Jag har en nätbutik och skulle gärna vilja ta in några av dina vackra kort om det är OK. Hur ser jag ÅF priserna?
    Kram Agneta
    www.signerataj.se

    SvaraRadera
  5. Lovely lovely image!
    Thank you for share
    Silvia

    SvaraRadera
  6. Ze blijven altijd die lege potjes...leuk in elke vorm..en ik gebruik ze ook altijd.
    Of als opslag,windlicht of voorraad potje.
    Fijne dag en lieve groetjes, Elly

    SvaraRadera
  7. Dit is een verrassing nu ik je op de foto gezien heb ......ook leuker om met je te kletsen hoorr...
    Ik heb me al aangemeld bij je vriendin....leuke blog en straks jouw leuke ideetjes er bij dat word smullen...
    Ik ga de jampotjes uit de schuur halen en bloemetjes plukken.....zo schattig!!
    Fijne Pinksterdag Gerda..
    liefs Fia

    SvaraRadera
  8. Det är klart att du duger vännen, ingen fixar som du!
    Så fint med glasburkarna, jag spar oxå burkar så nu vet jag vad jag ska göra med dom *ler*

    Sköt om dig & goaste kramen!

    SvaraRadera
  9. Blir bara lite full i skratt... vi är nog ganska
    lika du och jag... Man kan nog lätt säga att jag
    inte har "hjärta" att slänga så många glasburkar jag heller!
    Som sagt så kan man ju ha dem till så mycket! Det gäller, som du vet
    även konservburkar...
    Jaha, då får man kika in lite extra på Blomsterverkstan då! Så roligt!
    Du behöver väl inte vara orolig, du som har så fina bilder!
    Lycka till!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  10. Ingen tvekan om att du duger! Kram, Tina

    SvaraRadera
  11. Jättefint med små rara blommor i glasburkar. Romantiskt och skirt.
    Du kommer att göra succè som gästbloggare!

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  12. Hei igjen! Takk for skryt av min kreativitet. Jeg Bruker mest naturmaterialer fra skogen og fjellet, ikke mye av det som er kultivert i hager og parker, men det som vokser utenfor hagegjerdet. Men jeg blir veldig inspirert av andre florister som deg og Minna. Flott blogginnlegg, lykke til i fortsettelsen! Hilsen The Lady of the Woods, Kari.

    SvaraRadera
  13. Ook al glasfanaat:)....hier staan ook altijd lege potten, ik kijk zelfs in de winkels of er leuke glazen potten om voeding zitten, ja soms doe je rare dingen, ha, ha...
    Maar jouw idee is weer heel leuk, mooi ook om je tuintafel mee op te fleuren of een gezellig hoekje in huis..
    Wat leuk je samenwerking ik ga me snel aanmelden bij de andere blog, ik kijk er wel veel, maar was nog geen volger.
    Succes!!!! Fijne en mooie week!

    Liefs,
    ♥Eefie

    SvaraRadera
  14. På vintern har jag glasburkar till lyktor mycket ...men man kan ju ha dom till så mycket

    Kram Rosa

    SvaraRadera
  15. Leuk dat je een blog mag versterken.
    Jij staat op die foto ? Leuk.

    SvaraRadera
  16. Tack själv vännen!

    Puss till dig med!

    SvaraRadera
  17. Som alltid Gerda, ljuvliga bilder och härlig inspiration! Tack!
    Kram Evelina

    SvaraRadera
  18. Vad fint du har gjort och vad roligt att få vara gästbloggare. Men jag förstår att du får ett sådant uppdrag för du har så fina och inspirerande idéer=)

    Ha en fin tisdag!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  19. Halloj!
    Du behöver inte vara det minsta nervös för att gästblogga hos
    Minna. Vilka vackra stilleben du gör med blommorna, har ett gäng
    glasburkar i garaget som skall till återvinningen, men dom skall
    jag nog ta och spara istället. Tack för tipset :O) Älsakr dina
    bilder på katterna, vi har en honkatt och hon har också en förkärlek
    tikk kattmynta, nu vet jag varför hon beter sig så underligt hihi.
    ha det gott kraaam Arja

    SvaraRadera
  20. Wat zijn glazen potten toch ideaal, hier staan ook vaak weckpotten gevuld met allerhande spullen... Leuke samenwerking!

    Fijne dag. Lieve groet, Miranda

    SvaraRadera