måndag, december 05, 2011

Pyssel och lek med en docka

Hoppas att ni har haft en skön helg.
Helgen har varit skönt här med besök från vänner och besök till vänner.
Nu står en ny vecka framför dörren, nyfiken vad den kommer att ge.
I alla fall två sjuka barn som inte kände sig bra i morse, vi ska nog mysa och leka sjukhus här hemma.

Jag gillar de gamla dragdockor, ni vet de med ett snöre mellan benen, när man drar ner snöret börjar händerna och armen att röra sig.
Jag såg häromdagen en på tradera och den sätta fantasin på varv igen.

På google letade jag på klippdockor och då kom det fram en sån fin docka som man kunna sätta ihop med påsnitar, dessutom hade den docka något gammaldags över sig fast hon var naken på bilden.
Fram med sax, klipp klipp och leken kunde börja.
Jag byggde ihop dockan och sedan skulle hon få en julig utseende tänkte jag.
Detta var så himla roligt att göra. En tröja av lite vadd, samma som mössa, en kjol av vaxpapper och sedan gjorde jag några roliga detaljer. Spets i underkanten av kjolen, en liten skärp och en liten strut med buxbom i. Till och med en liten tags med God jul fick plats.
Jag blev så smittat av hur roligt det var att göra dockan att jag nog ska göra fler med andra klädsel. Det får bli när barnen är friska igen.

Jag önskar er en skön ny vecka.
Kram Gerda



Hebben jullie ook een lekker weekend gehad?

Wij hebben lekker
genoten van vrienden waar we zijn geweest en gisteren kregen we zelf bezoek. Zo´n weekend gaat ook veel te vlug voorbij.De nieuwe week die voor ons ligt begon al goed, heb twee kinderen hier thuis die vanacht hebben overgegeven. Ik hoop niet dat de hele familie voor de bijl gaat.
ik heb vanmorgen direkt maar 5 hele peperkorrels naar binnen geduwt, dat schijnt volgens een oude wijsheide de bacteriën te doden, baat het niet het schaat ook niet toch?

Ik wilde even jullie mijn nieuwe speeltje laten zien.
Een papieren aankleedpop die ik een winters/kerst outfit heb gegeven.
Zo leuk om te doen, ik ben helemaal verslaafd geraakt.
Ik heb op google naar aankleedpop gezocht en toen kwam deze ladie tevoorschijn die ik heb uitgeknipt en toen heb ik haar maar snel wat kleertjes aangedaan.
Dat gefreubel is het leukste wat er is.

Goed ik weet wat ik vandaag te doen heb, ziekenhuisje spelen met mijn zieke kinderen en we gaan denk ik een gezellige film bekijken, lekker in het midden van de bank met aan mijn weerszijde een warm lichaampje tegen mij aan.

Ik wens jullie allemaal een fijne nieuwe week en een gezellige sinterklaasavond.
Lieve groetjes
Gerda

8 kommentarer:

  1. Ohhh wat leuk een aankleedpop daar kan je veel kanten mee op .....zielig voor je kindjes hopen maar dat er straks geen ziekenboeg bij jullie word.
    Helpen de peperkorrels echt???
    Hier vieren wij vandaag Sinterklaasfeest onze kleinzoontjes komen uit school bij ons dus dat word een groot feest.

    Beterschap met de patientjes hoor..

    Lieve groetjes Fia

    SvaraRadera
  2. Gelukkig kan je terugkijken op een gezellig weekend Gerda en nu je kindertjes maar vertroetelen.
    Wat een mooi aankleedpopje, helemaal in wintersfeer.
    Beterschap met je kinderen.
    Lieve groet, Mea

    SvaraRadera
  3. Hihiii.. så kul! Det där var en rolig ide, en sån skulle jag gärna göra jag också.
    Du är allt bra fiffig du!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  4. Så finurlig du är!!!!! Rolig ide´tycker jag.....
    Du får ha det så bra i jul-pysslandet!
    Kramisar Sofia

    SvaraRadera
  5. Vilken fin, det var länge sen jag hade en sån spratteldocka. Du har klätt henne så fint också, bra pysselidé.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  6. Det låter som om du hittade ett sådant där roligt pyssel som gör att man helt glömmer bort tiden när man väl kommer igång =) Och så fin hon blev!
    Tack för hälsningen hos mig, tror att du har helt rätt om kameror, jag får helt enkelt se till att skaffa mig en bättre, så mycket roligare om man kan ta bra bilder! Må så gott! Kram Petra

    SvaraRadera
  7. åååååååå nu blev jag nostalgisk, gjorde många klippdockor som liten...kramis semlan

    SvaraRadera
  8. Vännen, du skule bli tokig på mig om vi skulle pyssla tillsammans...jag är verkligen klantig, haha...men vi skulle garanterat skratta oxå så vi fick ont i magen!

    Jäklar vilken söt docka, du har ideér som ingen annan...du är helt otroligt bra!
    Å hoppas barnen kryar på sig, vad tråkigt att dom blivit sjuka!

    Sköt om er nu & goaste kramen!

    SvaraRadera