torsdag, juni 25, 2009

Små skatter

Skulle bara snabbt in och säga "hej jag lever fortfarande" och ger er samtidigt något fint att titta på.
Jag fick härom dagen en rejäl skatt i brevlådan. Det var post från Polen som hade kommit.
Via nätet hittade jag en polsk konstnärinna som tillverkar underbara "retro charms" som hon kallar de. Jag föll pladask för dem och bär nu stolt en av dem.
De passar både att använda som smycken och att hängas som en liten mini tavla.
Ramen är tillverkad av lödtenn i en blandning av tenn, silver och koppar (den innehåller inget bly eller nickel) och på båda sidor sitter tunt fönsterglas som skyddar bilderna.
Motiven kommer från gamla böcker, förpackningar, brev, vykort, foton med mera.

Jag kan bara säga att dessa unika handgjorda smycken är underbart och det är en nöja att bära dem, inte bara för att dem är så fina men dem väcker även nyfikenhet hos andra.
Det är förmodligen storleken och det blänkande glaset som man som tittare först blir dragen till.
Tittar man sedan vidare ser alla dessa fina detaljer som konstnärinnan har lagt in i varje smycken.

Nästa veckan kommer jag att lägga ut dem i webbutiken, tiden räcker inte nu men jag hoppas att den stannar upp ett litet tag nästa veckan.

Vi "ses" då, ha det så gott i den sköna värmande solen.
Kram Gerda


Zijn ze niet schitterend deze prachtige handgemaakte sieraden die ik vorige week met de post kreeg?

Ik vond ze via het net en viel letterlijk voor ze. Allemaal even uniek en met zorg en liefde gemaakt.

Ik loop al vol trots rond met één van deze "retro charms" zo de kunstenaresse ze noemt. Binnenkort leg ik ze in mijn webwinkeltje, eerst nog even buffelen en dan zet ik even de tijd uit zodat ik wat meer tijd heb voor andere dingen.

Lieve groetjes van mij, geniet van elkaar en de heerlijke warmende zon.
Gerda

13 kommentarer:

  1. Åh, så fina de var! Kram, Tina

    SvaraRadera
  2. Men vilka underbara små ting!

    Ha en skön dag! Kram kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Gerda!
    Så ljuvliga! Det börjar bli några som gör sådana nu. Vilket är tur för det finns nog större efterfrågan än tillgång. Jag har ett själv som jag köpte via en svensk webbutik i vintras. Älskar det och skulle gärna köpa några till.
    Ha det skönt i sommarvärmen!
    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Hej Gerda!

    Ja, nu är vi fem! Känns toppen. Sofia är en "lätt" bebis - sover mycket, ammar bra och så vidare så jag återhämtar mig bra. Och du, magen växer? Jag hoppas du får en riktigt god sommar och kommer njuta av din nyvunna fritid nu när butiken stänger.

    Stor kram Lisa

    SvaraRadera
  5. Nydelige var de...

    Ønsker deg noen fine sommerdager...
    Klem Kerstin

    SvaraRadera
  6. Hej Gerda!
    Det var trevligt att träffas igår. Tack så mycket för hjälpen med skyltfönstret.
    Fina små bilder! Jag ser en som är alldeles perfekt för en gammal kompis, och jag vill köpa den om den inte är allt för dyr. Det är den med musik papper Edition Peters och lite text på franska.
    Kram,
    Lani

    SvaraRadera
  7. Åh vilka vackra smycken!!! Och ursnygga bilder Minna tog åt dej!

    Solvarma hälsn fr Falun!

    SvaraRadera
  8. Prachtig! Als je ze gaat verkopen, ben ik er zeker bij.
    Hoe gaat het met jou en de kleine (en je gezin natuurlijk)?
    Prettig weekend.
    groetjes,
    Marianne.

    SvaraRadera
  9. Hej vännen,

    Underbara!!!!!

    Jag har något liknande som jag beställt från Australien.
    Men det är ju fler som gör sådana men dina, ja dom var såååå fina.

    Hoppas att allting är bra med dig.
    Sköt om Dig, ses vi snart????

    Kramisar Jeanette

    SvaraRadera
  10. Hejsan, visst är de fina, jag har även sett några svenskor som gör såna här fina smycken och jag är väldigt sugen på att lära mig också. Men vi får väl se vad det blir av det, det är så mycket man vill och så lite tid...
    Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  11. Åh vilka underbara smycken/hängen!
    Svårt att bestämma mig för vilken jag gillar mest :)

    Hoppas att allt är bra med er och att ni njuter av sommarvärmen.

    Kram Mari

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Det var den mest inspirerande bloggen på evigheter.
    Vad snällt av dig att dela mig dig av dina ideer!
    Tack vare dig har jag återfått skaparglädjen... Tack för det!
    Kram Leena

    SvaraRadera
  13. Hej Gerda!

    Oj vad jag har missat här inne på din härliga blogg! Vilka underbara hängen du har fått hem, dem gillar jag jättemycket. Vilket hantverk!

    Kram Jenny

    SvaraRadera